Späť
Marketing 25.10.2022

Starajte sa o svoj brand, vráti vám to

Marcela Coufalova

Predstavte si dva e-shopy. Oba majú rovnaký tovar, rovnaké ceny, rovnaké služby. Ale jeden veľmi dobre poznáte a druhý ste dnes videli prvýkrát. U ktorého nakúpite? Správne, u toho, ktorý už poznáte. Má totiž silnejšiu značku, brand, povedomie u ľudí. Je to tá najväčšia hodnota každej firmy, ktorá predáva koncovým zákazníkom.

Niekto k brandu pristupuje svedomito, starostlivo ho buduje cez rôzne kanály a môže si vďaka tomu dovoliť napríklad aj vyššie ceny ako menej obľúbená konkurencia. Iný mal šťastie a niekoľkými textami a obrázkami sa presne trafil do noty cieľovej skupine, ktorá si ho zamilovala. A niekto brand nerieši vôbec, aj keď by mal. Prečítajte si, ako si urobiť rýchly brandový základ pre svoj e-shop, aby si ho zákazníci zapamätali.

Poznáte sami seba? Možno…

Najprv trochu úprimnosti. Na webe, e-shope, sieťach aj v kampaniach o sebe značky povedia veľa vecí. Je tomu naozaj tak? Nevidíte sa už trochu inde? Kde chcete byť za 5 rokov? Naozaj je vaša klientela zvedavá na vtipy a nekorektný humor? A rozoznajú vás od konkurencie?

Často sa stáva, že v rámci brandových workshopov na seba zástupcovia značiek prezradia niečo úplne iné, než ako sa doteraz prezentovali. My sa ich na to vieme pýtať a pomocou rôznych cvičení sa dostať k tomu, aby značka hovorila skutočne svojím jazykom, ktorému budú jej klienti naozaj rozumieť.

Inšpirácie nie je nikdy dosť

Páči sa vám, ako komunikuje konkurencia? Alebo nejaká iná značka? Nie je nič zlé na tom sa inšpirovať. Analýza komunikačných kanálov konkurencie by mala byť neoddeliteľnou súčasťou každej brandovej práce. Ak ju vykonáte dôkladne, pomôže vám:

  • identifikovať hlavné prednosti a slabiny konkurenčných značiek,
  • nájsť veľa inšpirácie v tom, ako svoje kanály vylepšiť,
  • a nájsť cestu, ako sa od konkurencie odlíšiť, aby si vás ľudia náhodou neplietli.

Zvlášť posledný bod je veľmi dôležitý. Pokiaľ sú značky ľahko zameniteľné, napríklad farebnosťou, tonalitou textov či dokonca logom, môžete potom svojimi pracne budovanými kampaňami tiež získavať body pre svojich konkurentov. Hľadajte preto vlastnú unikátnosť a tú dajte na obdiv.

Dajte hlavy dohromady

Skvelé nápady môžu prísť hneď, ale väčšinou si ich treba poriadne premyslieť. Čo vám môže pomôcť v tom, ako nájsť svoj štýl komunikácie a svoje umiestnenie značky, aby všetko fungovalo?

  • Získajte čo najviac informácií o svojich zákazníkoch. Poznáte ich? Môžete im napríklad zavolať? Máte údaje z webu?
  • Skúste si vymodelovať personu, človeka, ku ktorému chcete prehovoriť. Pôjde vám to lepšie.
  • Pýtajte sa všetkých a všade. Na výdajni, v sklade, obchodníkov… Tí všetci môžu mať zaujímavý pohľad na vašu značku.
  • Sadnite si v užšom kruhu a spíšte hlavné predajné argumenty a myšlienky, ktoré chcete dostať do hláv zákazníkov.

A na záver prichádza to najťažšie. Prepísať všetko do konkrétnych oznámení. Od e-shopu ako takého, cez siete a kampane na všetkých kanáloch. Tam všade treba komunikovať jednotne, nech zákazník nie je zmätený. Napríklad aj na zákazníckej linke by mali samozrejme všetci vedieť, aká značka je a ako hovoriť s ľuďmi.

Bez manuálu to nepôjde

Čo sa stane, keď všetko, čo ste vymysleli, nedáte na papier? Správne, čoskoro sa od toho upustí a správcovia jednotlivých kanálov si pôjdu každý to svoje. Preto je vždy dobré vytvoriť komunikačný manuál, s ktorým majú všetko podstatné vždy po ruke. Nezáleží pritom, či sa o marketing staráme napríklad my, alebo si ho značka zaisťuje inhouse. Každý tvorca s manuálom v ruke totiž presne vie, ako má písať, aké grafické prvky použiť a brand nemá šancu utiecť do miest, kde ho nechcete mať.

Prečo teda brand?

Keď sa pustíte do výkonnostných kampaní, veľmi pravdepodobne to prinesie zvýšené tržby. Akonáhle ich ale vypnete, pôjdu zase dole. Brandový obsah na webe, sieťach, v rádiu, na plagátoch, alebo dokonca v televízii však buduje znalosť a bonitu značky kontinuálne a dlhodobo. 

Podčiarknuté, sčítané, výkonnostné kampane sa dajú veľmi dobre zmerať a prinášajú pomerne rýchle výsledky. Brand sa s výkonom vzájomne podporuje, je to však beh na dlhšiu trať. Unikátny design e-shopu môže byť dobrým prvým krokom, v MIME ale pri práci na e-shopoch pozeráme vždy o kúsok ďalej a pomôžeme vám ho rozvíjať komplexne, a to vrátane brandom zastrešených marketingových prvkov. Ozvite sa nám a buďte pre svojich zákazníkov jasne zapamätateľní.

Marcela Coufalova