Späť
Marketing 13.01.2023

Viete, kto u vás nakupuje? Poznať zákazníkov je výhra

Marcela Coufalova

Chcete krásny e-shop s množstvom individualizovaných funkcií? V tom vám radi pomôžeme, dokážem aj nemožné. Ale zamysleli ste sa najskôr nad otázkou, pre koho e-shop tvoríte? Čo sa zdá pekné a funkčné tvorcom, nemusí byť ideálne pre zákazníka. A tí sú pre každý e-shop najdôležitejší. Prečítajte si, ako sa k nim dostať čo najbližšie, spoznať ich túžby a zvýšiť tak tržby.

Viete, ako sa u vás správajú?

Nie, nemyslíme ani tak na to, či ľudia slušne pozdravia, keď začnú chatovať s podporou. Dôležitejšie je, čo urobia, keď sa na váš e-shop vôbec prekliknú. Odkiaľ prišli? Kde klikli? Čo čítali a ako dlho na stránke vydržali? Prečo nedokončili nákup? Čo sa im páčilo a čo nie?

To všetko sú otázky, na ktoré je dobré poznať odpovede. Štandardom je preto dobre nastavené meranie pomocou Google Analytics. Z neho môžete získať množstvo dát, ale nebojte sa využiť aj iné nástroje. Napríklad Smartlook vám pomocou heatmap ukáže, ako sa návštevníci na stránkach správajú, aké tlačidlá hľadajú a podobne. Skrátka nastavené zrkadlo pre vaše UX.

Veľa môžete zistiť aj kvalitatívnym užívateľským testovaním. Zjednodušene povedané nechajte niekoho, nech vám ukáže svoj pohyb na e-shope, ako objednáva, aký má z nákupu zážitok. A nezavrhujte ani dotazník, tým nič nepokazíte a určite sa vám ich od nakupujúcich pár vráti.

Čo sú to za ľudia?

Nezabudnite, že nielen tabuľky a čísla z analytických nástrojov predstavujú využiteľné dáta. Využite každú informáciu a urobte si ucelenejší pohľad. Vystavujete na trhoch? Máte svoju výdajňu? Sledujte, akí ľudia sa u vás zastavujú. Spýtajte sa personálu na kamennej pobočke. Využite každú možnosť baviť sa so zákazníkmi tvárou v tvár.

Máte na e-shope niečo ako vernostný program? Alebo aspoň stálych a vracajúcich sa zákazníkov? Pravdepodobne si už k vám nejaký vzťah vytvorili. Skúste ich osloviť a z týchto lojalistov získať tú zásadnú informáciu – prečo práve my sme ten ich obľúbený e-shop. Pravdepodobne z toho vyjde skvelý argument do komunikácie aj na tých, ktorí nás ešte toľko nepoznajú.

Využite všetky zdroje

Kde hľadať inšpiráciu? Napríklad u konkurencie. Ako komunikuje? Na koho sa zameriava? Akí ľudia im komentujú príspevky a čo riešia? To všetko môžu byť užitočné informácie aj pre nás.

Kto chce ísť ešte ďalej, môže samozrejme využiť aj najrôznejšie výskumy cieľových skupín a trhového potenciálu. To je možné objednať u špecializovaných agentúr, alebo napríklad využiť skvelú pomôcku Atlas Čechov od spoločnosti Behavio. Jej základná verzia je zadarmo, výskum na mieru je individuálne nacenený.

Vymodelujte si persony

Aby ste mali konkrétnu predstavu, je vždy dobré všetky nazbierané dáta interpretovať do podoby typického človeka – persony, ktorá je alebo by mohla byť vašim zákazníkom. Pomenujte si ju a napíšte si na jednu stránku všetko, čo je relevantné v jej rozhodovaní a nákupnom správaní.

  • Pomenujte si ju, môže to byť napríklad Anička
  • Koľko jej je? Kde býva? S kým žije?
  • Čo pri nákupe u vás rieši? Podľa čoho sa rozhoduje?
  • Čo naopak nechce riešiť? Čo ju obťažuje a čoho sa pri nákupe bojí?
  • Čím ju oslníme? Na čo Anička počuje v komunikácii a čo ju poteší na e-shope?

To sú len základné otázky, ktoré si môžeme pomocou person zodpovedať. Anička reprezentuje nášho typického zákazníka a pomôže nám s tvorbou každého textu, každej e-shopovej vychytávky. Stačí sa opýtať – pomôže to Aničke? Uľahčíme jej tým nákup? Pokiaľ áno, môžeme sa pustiť do realizácie. 

Person môžete mať samozrejme viac. Len málo značiek má takto vyhranenú cieľovú skupinu. Z dát vyčítate, koľko person si stanoviť a ako treba kombinovať produkty a témy, ktoré im ponúknete.

Na priblíženie sa zákazníkom sme experti. Na Shoptete vám dokážeme vykúzliť riešenie, ktoré si vaši klienti zamilujú. Stačí sa ozvať.

Marcela Coufalova